Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
1 z 10
Kilometry torów
Budowa torowiska na Bielany podzielona jest na trzy mniejsze zadania. Ułożenie linii tramwajowej na Bielany od skrzyżowania ul. Bema i Broniewskiego do nowej pętli przy Szosie Okrężnej - około 2215 m pojedynczego toru, powiązanie linii na Bielany z Rubinkowem w al. Solidarności - około 455 m pojedynczego toru i modernizację pętli przy ul. Olimpijskiej - około 400 metrów pojedynczego toru.
Fot. Mikołaj Kuras / Agencja Wyborcza.pl
2 z 10
Aleja Solidarności
Zdaniem wykonawcy - firmy Budimex - prace w tym miejscu są zaawansowane w 72 proc. Zostały już ułożone tory, zrobione chodniki i jezdnia. Obecnie na pl. Teatralnym trwa montaż sygnalizacji świetlnej. Na 25 lutego zaplanowano wyłączenie ruchu tramwajowego. Wtedy budowlańcy będą mogli spiąć nowe tory z już istniejącymi.
Fot. Mikołaj Kuras / Agencja Wyborcza.pl
3 z 10
Plac NOT
Po jezdnią i torami robotnicy układają podbudowę. Prace mocno dają się we znaki mieszkańcom, bo w ich trakcie zamknięta została południowa jezdnia Czerwonej Drogi i ul. Odrodzenia. Na obu zaczęły tworzyć się korki, bo ruch w dwie strony został przeniesiony na jedną jezdnię, przez która przebiegają mocno oblegane przejścia dla pieszych ze światłami.
Fot. Mikołaj Kuras / Agencja Wyborcza.pl
4 z 10
Tymczasowy rozkład
Przez ponad dwa miesiące bez niektórych połączeń tramwajowych będą musieli sobie radzić torunianie. We wtorek urzędnicy zawieszają kursowanie dwójki i zmieniają trasę czwórki. Tramwaje nie będą kursowały Czerwoną Drogą i ul. Odrodzenia. Na trasie od Elany do Motoareny przez ul. Uniwersytecką, pl. Teatralny, pl. Rapackiego, Bydgoską i Sienkiewicza pasażerów będą wozić tramwaje nr 3 (linia całodzienna) i nr 4. W związku z tym zmieniony będzie rozkład jedynki tak, by dostosować go do odjazdów trójki i czwórki. Autobusy nr 11, 15, 28, 36 i 43 dodatkowo, zatrzymają się na przystankach: Reja (w kierunku UMK przy ul. Broniewskiego) oraz Reja w kierunku centrum przy ul. Reja. Bilety miesięczne na tramwaj nr 2 będą ważne w trójce, ponadto pasażerowie posiadający bilety miesięczne na składy nr 2 i 4 na trasie od ul. Uniwersyteckiej do Reja i odwrotnie mogą korzystać z autobusów nr 11, 15, 28, 36 i 43. Normalny ruch tramwajowy ma być wznowiony 30 kwietnia br.
Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
5 z 10
Ulica Sienkiewicza
Na odcinku ul. Sienkiewicza od ul. Fałata do pl. Frelichowskiego robotnicy układają chodnik i przygotowują się do lania asfaltu na jezdni. na pl. Frelichowskiego montowane są ostatnie szyny. Do końca lutego ma być gotowe połączenie ul. Sienkiewicza z Gagarina. Jezdnia dla samochodów ma być otwarta 21 marca.
Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
6 z 10
Ulice Broniewskiego i Bema
Prace na południowym odcinku ul. Sienkiewicza są nieco mniej zaawansowane niż na północnym. Tutaj najtrudniejszym zadaniem czekającym na robotników jest włączenie nowego torowiska w już istniejące. Prace rozpoczną się w kwietniu po Speedway Best Pairs Cup - nieoficjalnych mistrzostwach świata par w jeździe na żużlu zaplanowanych 28 marca na Motoarenie. Potrwają około 1,5 miesiąca.
Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
7 z 10
Zielone torowisko
Na odcinku ul. Gagarina między pl. Frelichowskiego, a rektoratem UMK między torami wyrośnie trawa. Podlewana będzie specjalnym systemem nawadniającym. To nowatorskie rozwiązanie w skali naszego kraju. Roboty na całej ul. Gagarina są zaawansowane w 60 proc.
Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
8 z 10
Ulica Gagarina
Najmniej zaawansowane prace są między rektoratem UMK, a Szosą Okrężną. Robotnicy specjalnie zostawili ten fragment na koniec, by nadmiernie nie utrudniać poruszania się studentom zmierzającym na uczelnię. Tutaj torowisko ma być gotowe do końca marca.
Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
9 z 10
Pętla Okrężna
Gotowa jest już nowa pętla autobusowo-tramwajowa przy Szosie Okrężnej. Urzędnicy wystąpili już o pozwolenie na jej użytkowanie. Ma być otwarta w pierwszej połowie marca. Dzięki niej bliżej do autobusów będą mieli mieszkańcy Brzeziny i studenci UMK.
Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
10 z 10
Inwestycja zdrożała
Na umowie, którą Miejski Zakład Komunikacji podpisał z wykonawcą widniała kwota około 38 mln zł netto. Od początku Budimex domagał się jednak podwyżki. Powołana została nawet komisja rozjemcza, która podniosła niektóre kwoty, na co zgodziły się obie strony. Miejska spółka podpisała z budowlańcami jeden aneks i dwie umowy dodatkowe. W sumie firma dostanie 42,9 mln zł netto. Jej przedstawiciele twierdzą jednak, że i tak muszą dołożyć do budowy z własnej kasy około 40 proc. wartości kontraktu.
Wszystkie komentarze