W październiku ub.r. ruszył drugi odcinek północnej średnicówki naszego miasta. Jej wykonawca, firma Skanska, przygotowała wiosenną sesję zdjęciową tej ważnej inwestycji.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Drugi odcinek średnicówki ma prawie 3,1 km długości. Połączył ul. Skłodowskiej-Curie z Grudziądzką, gdzie zaczyna się pierwszy fragment trasy średnicowej. W sumie nową drogą można pomknąć od ul. Skłodowskiej-Curie do Szosy Chełmińskiej. Powstały na niej trzy skrzyżowania: z ul. Dworcową, Chrobrego i Skłodowskiej-Curie. Drogowcy wznieśli estakadę na torami kolejowymi, a kawałek dalej zbudowali przepust dla pieszych i rowerzystów. Oświetlona trasa dla cyklistów powstała wzdłuż całej średnicówki, po jej południowej stronie. Od jezdni oddziela ją pas zieleni oraz na długim fragmencie ekrany akustyczne. Połączona jest z drogami rowerowymi przy ul. Grudziądzkiej, Dworcowej i Skłodowskiej-Curie.

Przy ul. Świętopełka wyrosła natomiast betonowa kładka z klatkami schodowymi i pochylniami dla niepełnosprawnych. Pozwoli pieszym bezpiecznie przekroczyć średnicówkę bez konieczności czekania na zmianę świateł lub spaceru do najbliższego skrzyżowania.

Inwestycja kosztowała około 121 mln zł, ale miasto dostało na nią przeszło 30 mln zł unijnego wsparcia z RPO. Większość pieniędzy, bo aż 107 mln zł zainkasuje główny wykonawca, niemal 900 tys. dostanie inżynier projektu spółka DGG. Reszta to m.in. koszty wykupu gruntów i promocji.

Pierwszy fragment średnicówki otwarto w maju 2014 r. Ma prawie 1,5 km długości. Budowa kosztowała 40 mln zł, z czego wykonawca - firma Skanska - dostał 35,5 mln zł. Połowę kosztów miasto pokryło z RPO.

W przyszłości do zrobienia są jeszcze trzy fragmenty: od Szosy Chełmińskiej do Okrężnej, od Szosy Okrężnej do Bydgoskiej i od ul. Skłodowskiej-Curie do Olsztyńskiej. Cała trasa ma mieć około 15 km długości.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Mój ulubiony fragment - zwężenie do jednego pasa. Jazdy średnicówką unikam jak ognia - nie mam czasu stać na światłach co 800 metrów. Elkard zafakturował.
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    200 metrów od bloków na Rubinkowie i żeby do nich dojechać trzeba zaliczyć trzy kolejne sygnalizacje (pewnie od Elkardu) i cofać się jakieś 2 kilometry. Czad.
    @religijnych.uczuc.obraza Tak się niestety buduje nowe drogi w Toruniu - zamiast rozwiązywać problemy komunikacyjne stwarzają one nowe problemy dużo większe niż poprzednie. A to co MZD planuje w okolicach Starego Miasta to wielki skandal... i zakorkowanie miasta na lata.
    już oceniałe(a)ś
    0
    1
    Szkoda, że nie pokazali superkoreczków przy zjeździe w M. Skłodowskiej...w prawo prawo, do Bukowej...fatalnie, w lewo do Wschodniej...jeszcze gorzej...zabrakło kasy ?...ale durne ekraniki to musiały być...
    @tygrys102 To rozwiązanie drogowe było zupełnie inaczej planowane, dlaczego tak zrobiono robiąc kuku sobie i naszym wnukom... na to pytanie chyba może odpowiedzieć tylko MZD....
    już oceniałe(a)ś
    0
    1
    @tygrys102 Skręt w lewo ze Skłodowskiej we Wschodnią ogromnie niebezpieczny, potem w lewo w Rydygiera z wciskającymi się z zatoki autobusami. Wiem że to niby wszystko ma zostać przebudowane w jakiejś tam przyszłości ale sądząc po tym jak wybudowano bubla średnicowego to dużo lepiej nie będzie.
    już oceniałe(a)ś
    1
    1
    I na pierwszym zdjeciu od razu zonk. Zdjęcie przedstawia archaiczne pod względem komunikacyjnym skrzyżowanie ze Skłodowskiej-Curie. Światła, korki, brak bezkolizyjnych pasów do włączania się do ruchu. A w niedalekiej przyszłości tuż obok będzie budowana trasa na przedłużeniu mostu gen Zawackiej w stronę Gdańska. To już będzie kompletna masakra... chyba, że zburzą ten wiadukt, który dopiero co zbudowali....
    już oceniałe(a)ś
    4
    3