Modernizacja skrzyżowania przy Kaszowniku po pierwszym rozdaniu brukselskich pieniędzy znalazła się w rezerwie. Do miejsca na liście podstawowej zabrakło dwóch oczek. – Resort rozwoju zdecydował o zwiększeniu puli na wsparcie inwestycji drogowych z 2,15 mld zł do około 3,35 mld zł – tłumaczył na konferencji prasowej wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz. – To dobra decyzja dla Torunia i całego regionu, bo rozładuje korki w tym miejscu. Gratuluje miastu przygotowania dobrego wniosku.
– Jesteśmy dobrze przygotowani do tej inwestycji – zapewnia prezydent Michał Zaleski. – Mamy kompletną dokumentację, brakowało tylko oliwy w postaci pieniędzy. Pod koniec przyszłego roku pojedziemy przez dobrze zorganizowane skrzyżowanie.
Pl. bp. Chrapka to jedno z najniebezpieczniejszych miejsc w naszym mieście. Krzyżują się tam dwie drogi krajowe 15 i 80, a w pobliżu przebiega trasa nr 91. Jeżdżą tamtędy mieszkańcy Rubinkowa i Jakubskiego Przedmieścia zmierzający do centrum i na Bydgoskie Przedmieście. Oprócz torunian z krzyżówki korzystają zmotoryzowani podróżujący w kierunku Gdańska, Bydgoszczy, Poznania, Warszawy i Olsztyna. Dodatkowo przez pl. bp. Chrapka przebiega linia tramwajowa, a wokół niego wytyczone są przejścia dla pieszych. Na skrzyżowaniu nie ma sygnalizacji świetlnej. Jakby tego było mało, droga z pierwszeństwem przejazdu przebiega łukiem przez skrzyżowanie, ograniczając widoczność kierującym. Wielu zmotoryzowanych narzeka na organizację ruchu na placu. Twierdzą, że jadąc ul. Grudziądzką cały czas poruszają się drogą z pierwszeństwem, a na pl. bp. Chrapka nagle wszystko się zmienia. Najpierw jadący ul. Warneńczyka przejeżdżają przed kierowcami podróżującymi ul. Przy Kaszowniku, a za chwilę muszą ustąpić im pierwszeństwa. Rozwiązania komunikacyjne są słabo czytelne dla kierowców i sprawiają im wiele trudności. W ciągu roku na krzyżówce dochodzi średnio do 42 kolizji i dwóch wypadków.
Przypomnijmy, że w 2011 r. pracownia projektowa Egis Poland na zlecenie drogowców przygotowała pięć wariantów modernizacji krzyżówki przy Kaszowniku. W konsultacjach społecznych torunianie opowiedzieli się za budową ronda turbinowego. Nie można na nim zmieniać pasa ruchu, co zmniejsza ryzyko kolizji. Drogowcy przebudują też trzy wloty na rondo i torowisko tramwajowe. Powstaną nowe chodniki, drogi rowerowe i oświetlenie. Dodatkowo na ul. Przy Kaszowniku będzie pas dla autobusów w relacji zachód-południe. W sumie budowlańcy zmodernizują około 600 m jezdni i 470 m. torowiska. Po zakończeniu inwestycji przez krzyżówkę będzie mogło przejechać do 3,5 tys. aut na godzinę.
W obecnym rozdaniu unijnych środków, nasze miasto dostało już 16,5 mln zł na modernizację ul. Łódzkiej od Lipnowskiej do Zdrojowej.
Wszystkie komentarze