Ponad 22 mln zł, czyli maksymalne 85-proc. dofinansowanie z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko dostanie Toruń na przebudowę pl. bp. Chrapka. Inwestycja wyceniana na przeszło 26 mln zł ma się rozpocząć w czerwcu, a zakończyć w przyszłym roku.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Modernizacja skrzyżowania przy Kaszowniku po pierwszym rozdaniu brukselskich pieniędzy znalazła się w rezerwie. Do miejsca na liście podstawowej zabrakło dwóch oczek. – Resort rozwoju zdecydował o zwiększeniu puli na wsparcie inwestycji drogowych z 2,15 mld zł do około 3,35 mld zł – tłumaczył na konferencji prasowej wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz. – To dobra decyzja dla Torunia i całego regionu, bo rozładuje korki w tym miejscu. Gratuluje miastu przygotowania dobrego wniosku.

– Jesteśmy dobrze przygotowani do tej inwestycji – zapewnia prezydent Michał Zaleski. – Mamy kompletną dokumentację, brakowało tylko oliwy w postaci pieniędzy. Pod koniec przyszłego roku pojedziemy przez dobrze zorganizowane skrzyżowanie.

Pl. bp. Chrapka to jedno z najniebezpieczniejszych miejsc w naszym mieście. Krzyżują się tam dwie drogi krajowe 15 i 80, a w pobliżu przebiega trasa nr 91. Jeżdżą tamtędy mieszkańcy Rubinkowa i Jakubskiego Przedmieścia zmierzający do centrum i na Bydgoskie Przedmieście. Oprócz torunian z krzyżówki korzystają zmotoryzowani podróżujący w kierunku Gdańska, Bydgoszczy, Poznania, Warszawy i Olsztyna. Dodatkowo przez pl. bp. Chrapka przebiega linia tramwajowa, a wokół niego wytyczone są przejścia dla pieszych. Na skrzyżowaniu nie ma sygnalizacji świetlnej. Jakby tego było mało, droga z pierwszeństwem przejazdu przebiega łukiem przez skrzyżowanie, ograniczając widoczność kierującym. Wielu zmotoryzowanych narzeka na organizację ruchu na placu. Twierdzą, że jadąc ul. Grudziądzką cały czas poruszają się drogą z pierwszeństwem, a na pl. bp. Chrapka nagle wszystko się zmienia. Najpierw jadący ul. Warneńczyka przejeżdżają przed kierowcami podróżującymi ul. Przy Kaszowniku, a za chwilę muszą ustąpić im pierwszeństwa. Rozwiązania komunikacyjne są słabo czytelne dla kierowców i sprawiają im wiele trudności. W ciągu roku na krzyżówce dochodzi średnio do 42 kolizji i dwóch wypadków.

Przypomnijmy, że w 2011 r. pracownia projektowa Egis Poland na zlecenie drogowców przygotowała pięć wariantów modernizacji krzyżówki przy Kaszowniku. W konsultacjach społecznych torunianie opowiedzieli się za budową ronda turbinowego. Nie można na nim zmieniać pasa ruchu, co zmniejsza ryzyko kolizji. Drogowcy przebudują też trzy wloty na rondo i torowisko tramwajowe. Powstaną nowe chodniki, drogi rowerowe i oświetlenie. Dodatkowo na ul. Przy Kaszowniku będzie pas dla autobusów w relacji zachód-południe. W sumie budowlańcy zmodernizują około 600 m jezdni i 470 m. torowiska. Po zakończeniu inwestycji przez krzyżówkę będzie mogło przejechać do 3,5 tys. aut na godzinę.

W obecnym rozdaniu unijnych środków, nasze miasto dostało już 16,5 mln zł na modernizację ul. Łódzkiej od Lipnowskiej do Zdrojowej.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    No dobra, OK, takim razie co z Olsztyńską, jeśli taka kasa się pojawiła?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Dobrze, że nie wpadli na jakże popularny u nas i "genialny" pomysł aby stawiać tam sygnalizację... Rondo turbinowe to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie. A jak ktoś nie umie się poruszać po TAK BARDZO PROSTYM I CZYTELNYM SKRZYŻOWANIU jakim jest właśnie ten typ ronda, to niech spada na wieś po polnych drogach jeździć
    @Tomasz Fudała poczekaj, Elkard nie może dopuścić do sytuacji, żeby po przebudowie jakieś skrzyżowanie pozostało bez sygnalizacji.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Rondo turbinowe......no to się dopiero zacznie ....te 42 kolizje i 2 wypadki/rok to "pikus" jak powiedzieli by jedni albo ch... , jak powiedzieli by drudzy.....
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    3.5 tys. aut na godzinę nie licząc tramwajów. A podobno są protesty związane z budową Trasy Staromostowej .
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Cyt:"Resort rozwoju zdecydował o zwiększeniu puli na wsparcie inwestycji drogowych z 2,15 mld zł do około 3,35 mld zł" Tu żarty się kończą,chodzi o inwestycję wartą wielokrotnie więcej niż niedawno oddany most .;o)
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    tam az sie chcialo polaczyc z tym skrzyzowaniem ul Jagiellonska
    @szlachcic całkiem możliwe, że wtedy kierowcy robiliby sobie skrót i tym samym sama Jagiellońska mogłaby się korkować
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @Tomasz Fudała a wtedy na Jagiellońskiej trzeba by wybudowac rondo
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Korki w tamtym miejscu???
    @yogi721 to samo pytanie sobie zadałem :)
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @yogi721 wojewoda nie wie o czym mówi, co się dziwicie ? piss tak ma
    już oceniałe(a)ś
    0
    0