Od czwartku obowiązuje nowa organizacja ruchu na toruńskiej Starówce. Samochody mogą jeździć tylko 20 km na godz. i wszędzie muszą przepuszczać pieszych. Parkować można tylko w miejscach oznaczonych liniami na jezdni i znakami pionowymi
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

– Mamy nadzieję, że te zmiany uporządkują ruch na Starówce i poprawią bezpieczeństwo przede wszystkim pieszych. Turyści zwiedzają ją pieszo, a nie samochodami – mówi Marcin Kowallek, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej w toruńskim magistracie.

Nowa organizacja ruchu na Starówce
Nowa organizacja ruchu na Starówce  MZD

Strefa zamieszkania - co to takiego?

Cały zespół staromiejski – między Bulwarem Filadelfijskim, al. św. Jana Pawła II, Wałami gen. Sikorskiego, ul. Szumana i Warszawską – to teraz strefa zamieszkania, w której obowiązują specjalne przepisy.

– Po pierwsze, pierwszeństwo mają piesi, również na jezdniach – mówi Kowallek. – Pod drugie, maksymalna dopuszczalna prędkość pojazdów to 20 km na godz. Po trzecie, parkowanie jest dopuszczalne tylko w miejscach oznaczonych znakami pionowymi i poziomymi.

W strefie zamieszkania nie wyznacza się przejść dla pieszych, bo można przechodzić gdziekolwiek i zawsze ma się pierwszeństwo. Nie ma też znaków pionowych „zakaz zatrzymania się”, regułą jest bowiem, że nie można zatrzymać auta poza specjalnie wyznaczonymi miejscami.

– Kierowca pojazdu zaparkowanego poza miejscem do tego wyznaczonym może być ukarany mandatem przez policję lub straż miejską – ostrzega Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. – Wprowadzenie strefy zamieszkania powoduje, że pozostawienie samochodu poza miejscem wyznaczonym jest złamaniem przepisów.

Tymi ulicami nie pojedziesz

Z ruchu całkowicie wyłączone zostały trasy szczególnie uczęszczane przez pieszych – Rynek Staromiejski, ul. Różana, Szeroka i Królowej Jadwigi. Formalnie już od 1 stycznia br. nie są to drogi publiczne, a drogi wewnętrzne. Wiewiórski: – Nie możemy zablokować takich rzeczy jak przeprowadzki, dowóz węgla, remonty kamienic, wywóz śmieci. Zarządzenie prezydenta miasta pozwoli nam wydawać w takich przypadkach specjalne zezwolenie, oczywiście za opłatą.

Są też zmiany korzystne dla rowerzystów – na trzech uliczkach jednokierunkowych wolno im jeździć pod prąd.

Nowa organizacja wymagała zdjęcia ok. 360 znaków drogowych i postawienia takiej samej liczby nowych oraz wymalowania linii na 3 tys. m kw. Prace właśnie się kończą, MZD zapłaci za nie ok. 250 tys. zł.

Więcej specjalnych miejsc parkingowych

Miejsc parkingowych na Starówce dotąd było 709, teraz będzie ich 790. Kierowca zwykłego auta osobowego tego zwiększenia zbytnio nie odczuje, bo nowe miejsca są przede wszystkim dla niepełnosprawnych, firm kurierskich i samochodów elektrycznych. Te ostatnie, które tak samo jak auta hybrydowe mogą parkować w Toruniu za darmo, na Przedzamczu będą miały siedem stanowisk ze słupkami do ładowania. Miejsca dla niepełnosprawnych zostaną zaś lepiej oznaczone – wymalowanym na jezdni białym znakiem wózka inwalidzkiego na niebieskim polu.

Na skrzyżowaniu Fosy Staromiejskiej z ul. Chełmińską powstało miejsce „kiss&ride” (z ang. – „pocałuj i jedź”), które pozwala każdemu na parkowanie do trzech minut.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.

Jak oceniasz przyszłe zmiany na Starówce?

Roman Imielski poleca
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Zaraz się okaże ilu kierowców nie wie co oznacza znak "Strefa zamieszkania".

    Sama zna parę osób które nie mają pojęcia co to za znak. Wszyscy prawko 25 -30 lat temu robili a odświeżania znajomości KRD nie ma obowiązku.
    @MaddyOfEsi

    Większość nie wie.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Dziś oczywiście wielki bałagan w znakach drogowych i w malowaniach pasów... ciekawe, czy jutro będzie mniejszy.... bardzo mi się podoba oznaczenie znakiem drogowym np, 5 miejsc dla niepełnosprawnych, a są za tym znakiem namalowane 4 koperty itd itp.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    A co z tzw. "ochroną mienia"? Te bezmózgi jeżdżą sobie po Starówce jak chcą, pod przykrywką "patrolu".
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    "Zarządzenie prezydenta miasta pozwoli nam wydawać w takich przypadkach specjalne zezwolenie, oczywiście za opłatą." Zdecydowanie najlepszy kawałek,czyli jak będę chciał się wyprowadzić ze Starówki to muszę iść prosić się o zezwolenie i jeszcze za to zapłacić.Tylko pogratulować.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Najlepszy jest ten kawałek: "Zarządzenie prezydenta miasta pozwoli nam wydawać w takich przypadkach specjalne zezwolenie, oczywiście za opłatą." Czyli mieszkaniec starówki płacący podatek od nieruchomosci jak bedzie chcial przewiezc swoje klamoty ze strychu to bedzie musial zdobyc specjalne zezwolenie i jeszcze za to zapłacic? W artykule brakuje ostrzezenia dla kierowcow ze wyjezdzajac ze strefy zamieszkania maja obowiazek ustapic pierwszenstwa przejazdu innym pojazdom poruszajacym sie juz poza strefa. Niestety o tym wielu kierowcow zapomina.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Pieszy chodzący jak chce, rowerzysta jeżdżący jak chce, nawet pod prąd, a nie można podjechać po osobę niepełnosprawną, albo z towarem do sklepu...
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Pieszy ma zawsze pierwszeństwo... heh, chyba dopiero po ludkach na dwukółkach! Rowerzyści nic sobie nie robią z zakazu np. po Szerokiej poruszania się! Można ich spotkać o każdej porze, ale SM nic nie robi - nie chce im się gonić rowerzystów? Najlepiej zamknijcie Stare miasto na amen, dla wszystkich, i będzie śp.spoko! Qrwa, zerknijcie co robią w Kopenchadze albo w tak często przywoływanym na tych gó...anych łamach Amsterdamie. Te miasta z powrotem otwierają się na samochodziarzy. Można, pewnie że można. Wszystko można, i to jest właśnie ten prdly zrównoważony rozwój!
    @bumcyktarara

    Te miasta, które wspominasz, są bardziej przyjazne kierowcom niż nasze miasta. Paradoksalnie, uspokojenie ruchu przez odpowiednie zwężenie pasów ruchu i inne elementy infrastruktury powoduje, że jeździ się tam znacznie lepiej niż u nas.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    "Nie możemy zablokować takich rzeczy jak przeprowadzki, dowóz węgla, remonty kamienic, wywóz śmieci. Zarządzenie prezydenta miasta pozwoli nam wydawać w takich przypadkach specjalne zezwolenie, oczywiście za opłatą" oczywiście, za OPŁATĄ, komu przez myśl by przemknęło, że za darmo :))
    już oceniałe(a)ś
    0
    0