Ponad 195 mln zł z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko dostał Toruń na rozwój komunikacji publicznej. Najważniejszym zadaniem w pakiecie inwestycji będzie budowa linii tramwajowej na osiedle JAR.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Całkowita wartość projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - Bit City II” wynosi przeszło 400 mln zł, a otrzymane dofinansowanie to 195,6 mln zł. Wniosek o dotację wraz z kompletem załączników miasto złożyło 30 grudnia ub.r. Decyzję o przyznaniu pieniędzy ogłosił w piątek Mikołaj Bogdanowicz, wojewoda kujawsko-pomorski.
- To bardzo dobre informacje w samym środku wakacji. Rząd wsparł unijnymi środkami kluczowe inwestycje w Toruniu i Bydgoszczy [dostała 168 mln zł na budowę ul. Kujawskiej] - mówił wojewoda. - Warto dodać, że na tle innych regionów województwo kujawsko-pomorskie otrzymało największe dofinansowanie, wynoszące łącznie 363 mln zł.
W czwartek 3 sierpnia prezydent Torunia podpisze umowę o dofinansowanie. Dzięki unijnemu wsparciu zostanie zrealizowanych osiem zadań usprawniających transport zbiorowy w mieście.
- Najważniejszym z nich będzie budowa linii tramwajowej na osiedle JAR. To pierwszy etap, w którym zamierzamy wybudować cały odcinek, bez kilkuset ostatnich metrów i pętli przy ul. Strobanda - tłumaczy prezydent Michał Zaleski.
W tym zadaniu mieści się też m.in. przebudowa Szosy Chełmińskiej (na odcinku od skrzyżowania z Czerwoną Drogą i Odrodzenia do skrzyżowania z Dekerta) oraz ulic Długiej (od Szosy Chełmińskiej do Legionów) i Legionów (od Długiej do Inżynierskiej). Modernizację przejdą skrzyżowania ul. Polna/Ugory i Ugory/Watzenrodego. Linia tramwajowa na JAR zostanie zbudowana wzdłuż Szosy Chełmińskiej, ul. Długiej, Legionów/Polnej, Ugorów i Watzenrodego do skrzyżowania z ul. Strobanda.
Cały projekt zakłada też modernizację czterech torowisk wraz z siecią trakcyjną: w ciągu ul. Bydgoskiej, od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego, od pl. Niepodległości do ul. Reja oraz od pl. bp. Chrapka do ul. Podgórnej. Miasto kupi również pięć składów tramwajowych, pojazdy techniczne i 20 niskoemisyjnych autobusów.
- Będą to autobusy hybrydowe albo elektryczne. Będziemy starali się jednak iść w kierunku tych drugich - tłumaczy prezydent Zaleski. - Trwają już przetargi na dokumentację dla zadań budowlanych oraz opracowania materiałów do zakupu taboru. Całość projektu, wraz z rozliczeniem, musimy zakończyć do 2023 r.
Inwestycje, na które dostaniemy tę dotację, to tylko część BiT City II - planowanego zespołu gigantycznych projektów transportowych za ok. 1,4 mld zł. Będą kontynuacją pierwszej części BiT City, zakończonej w 2015 r. Co udało się wtedy zrealizować? M.in. za 52 mln zł zmieniła się okolica dworca Toruń Miasto. Na Traugutta powstała kładka dla pieszych, łącząca perony tramwajowe i obie strony ulicy z budynkiem stacji kolejowej. Konstrukcja prowadzi na zmodernizowany pl. 18 Stycznia. Przed dworcem zmieniły się przystanki autobusowe, za budynkiem praktycznie od podstaw powstała ul. gen. Skrzyńskiego. Jest tam parking park & ride z ponad 50 miejscami dla osobówek i ośmioma dla autokarów oraz bike & ride z zadaszoną wiatą i stojakami do przypięcia rowerów. Wymieniono torowisko tramwajowe od pl. 18 Stycznia do al. Solidarności. Wykonano również nowe jezdnie i przystanki wyniesione ponad poziom ulicy (tzw. wiedeńskie), a nową trakcję, zgodnie zaleceniami konserwatora zabytków, powieszono na ozdobnych stalowych słupach. Do przedsięwzięcia przeszło 34 mln dołożyła Bruksela.
Kolejną dużą inwestycją z tego projektu była modernizacja toruńskiego Dworca Głównego. Kosztowała blisko 49 mln zł, z czego UE wyłożyła 30 mln zł. Dworzec zmienił się nie do poznania, m.in. rozbudowano tunel - przejście ma teraz ruchome schody, windy, bezpośrednie połączenie z peronami i pomieszczeniem z kasami. W centralnym punkcie dawnej hali zamontowano ruchome schody, na parterze są salonik prasowy, punkty gastronomiczne i poczekalnie. W budynku głównym i na peronach wiszą elektroniczne tablice informujące o rozkładzie jazdy pociągów i komunikacji miejskiej. Zmodernizowano wszystkie perony: wyregulowano ich wysokość, wymieniono nawierzchnię, odrestaurowano wiaty, stanęły tam również azyle, chroniące podróżnych przed wiatrem i deszczem.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    To ile takich wiaduktów teraz powstanie jak ten super hiper wiadukt z windami na Warszawskiej? A może jakieś kolejne ronda w lesie? Czy też kolejny tramwaj idący równolegle do drugiej linii tramwajowej?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Polska składka do budżetu UE w 2017 r. wyniesie ok. 18 mld zł, a transfery z UE do Polski szacowane są na ponad 50 mld zł - poinformowało w czwartek Ministerstwo Finansów w komunikacie dotyczącym przyszłorocznego budżetu Unii. money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/budzet-ue-na-2017-r-,214,0,2201302.html
    @roman_ Gadasz głupstwa. Posłuchaj TVP i TV TRWAM. Tam mówią prawdę i tylko prawdę a jest ona całkiem inna. Więcej wpłacamy niż otrzymujemy. Odwrotnie jak Niemcy- mało wpłacają, dużo dostają..
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @red.bmx
    Bezsprzecznie, bezapelacyjnie tylko My...TV Trwam...Teraz już wszystko wiem...Niesamowite
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    To nie UE wykłada fundusze ! Nie róbcie Polakom wody z mózgów ! Tylko nie piszcie lewackie durnie, że to UE dała ! To są nasze pieniądze składkowe, które w całości powinny pozostać w Polsce, a nie jak za Przestępczej Organizacji wypływały głównie do Niemiec. Kupujmy więc polskie pojazdy i niech polskie firmy dokonują modernizacji i pracują na budowach. Wiem, że PiS tego przypilnuje dlatego będę głosował zawsze za nimi. Byle by głąby z toruńskiego MZD nie wzmocniły toruńskiej "Czerwonej Fali" i nie budowali kolejnych bubli komunikacyjnych tzw. węzłów przesiadkowych, które się nie sprawdziły ! A zakup 5 tramwajów i 20 autobusów powinien odbywać się regularnie corocznie i nie jest to żadna rewelacja jeżeli chodzi o odnawianie taboru miejskiego towarzyszu Zaleski !
    @1robert315 nie pal tego gówna bo bredzisz
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @1robert315 Jeśli chcesz napisać coś mądrego o funduszach i składkach członkowskich to najpierw więcej poczytaj, bo tekstem tym wyszedłeś na durnia, zresztą czego się spodziewać po kimś, kto deklaruje, że zawsze chce głosować na PIS. Takiemu tylko współczuć.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @1robert315 Szanowny Panie, odstawianie leków bez konsultacji z lekarzem prowadzi właśnie do takich komentarzy jak pański. Proszę poczytać na temat budżetu UE, wysokości składek, wysokości kwot otrzymanych. Jeśli ma Pan kłopoty ze zrozumieniem statystyk, sugeruję poproszenie o pomoc chociażby ucznia szkoły podstawowej.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @1robert315 ty pisowski idioto za duzo ogladasz pisowsko-bolszewickiej propagandy
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @szlachcic łojena Szlachcic. A ja myślałem, żeś Ty pisiorek.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0