Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
1 z 11
Nowy most drogowy
Największy most łukowy w Polsce został otwarty dla kierowców 9 grudnia. Teraz przyjdzie czas zapłaty za inwestycję stulecia w naszym mieście. Jej realizacja pochłonie około 700 mln zł. Wykonawca - konsorcjum firm Strabag i Strabag AG - dostanie 553 mln zł. Reszta to koszty m.in. dokumentacji, promocji i wykupu terenów. 327 mln zł dostaniemy z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Pozostałą kwotę dołożymy z miejskiej kasy i kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym. W 2014 r. MZD zapłaci za inwestycję 123,6 mln zł.
Fot. Mikołaj Kuras / Agencja Wyborcza.pl
2 z 11
Autostrada A1
W weekend pojedziemy nowym 45-kilometrowym odcinkiem A1 z Torunia do węzła Włocławek Zachód. Nadal w budowie jest natomiast ostatni 19-kilometrowy fragment tej autostrady na Kujawach, od Włocławka do Kowala. Powinien zostać udostępniony kierowcom w styczniu, nie znamy jednak jeszcze bliższej daty. Wtedy gotowe będzie też całe liczące ok. 300 km połączenie autostradowe z Gdańska do Łodzi. W Strykowie pod Łodzią A1 skrzyżuje się z A2, co umożliwi przejazd autostradami z Wybrzeża do Warszawy, albo na zachód aż do granicy. Początkowo autostrada między Toruniem a Kowalem miała być gotowa na Euro2012. Odpowiedzialne za nią polsko-irlandzkie konsorcjum nie ukończyło jednak wszystkich prac i opuściło trasę gotową tylko w 50-60 proc. W kwietniu br. GDDKiA powierzyła - za ponad miliard zł - dokończenie autostrady nowemu konsorcjum. Chociaż jego formalnym liderem jest włoska firma Salini, większość prac wykonało polskie przedsiębiorstwo Kobylarnia.
Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
3 z 11
Hala sportowa przy ul. Bema
Nowa toruńska arena sportowa przy ul. Bema z ponad 6 tys. miejsc na widowni ma być gotowa na początku lutego 2014 r. 25 marca ruszy natomiast montaż bieżni i wyposażenia sportowego. Otwarcie zaplanowano na maj. Inwestycja wraz z projektem i gruntem pochłonie 154,5 mln zł, do których doliczyć trzeba jeszcze 61 mln odsetek od pożyczonych pieniędzy. Torunianie zapłacą mniej - około 160 mln zł - bo do budowy dokładają się Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz samorząd województwa. Robotnicy z inowrocławskiego Alstalu kończą montaż płyt kompozytowych na ścianach. Wewnątrz niektórych z nich zainstalowano diody, dzięki którym w przyszłości na elewacji będzie można wyświetlać wyniki meczów, zapowiedzi imprez, czy reklamy
Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
4 z 11
Kościół ojca Rydzyka
Wielka inwestycja ojca Rydzyka jest realizowana w błyskawicznym tempie. W nowym roku wierni zapewne będą już mogli pomodlić się w nowej świątyni. Kościół pod wezwaniem Maryi Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i bł. Jana Pawła II przy Porcie Drzewnym będzie miał dwa poziomy, 900 miejsc siedzących, wielką ażurową kopułę i 50 metrów wysokości. Na górnej kondygnacji znajdzie się ołtarz z obrazem Matki Bożej Częstochowskiej, który przez 22 lata wisiał w prywatnej kaplicy Jana Pawła II w Watykanie. Niżej powstanie Kaplica Pamięci, w której na czarnej granitowej ścianie zostaną wypisane nazwiska tych, którzy zginęli ratując ofiary Holocaustu i sentencja. Znajdą się tu również tablice miejsc męczeństwa narodu polskiego. W środku zapłonie ogień.
Kościół będzie wyposażony w windy dla niepełnosprawnych i osób w podeszłym wieku. Przed świątynią powstaną: wielki plac z fontannami, parkingi dla autobusów oraz samochodów osobowych.
Fot. Mikołaj Kuras / Agencja Wyborcza.pl
5 z 11
Linia tramwajowa na Bielany
Za projekt i budowę torowiska do kampusu UMK firma Budimex dostanie 47,7 mln zł. Pierwsze tramwaje linii nr 1 dojadą tam w połowie 2014 r. Torowisko na Bielany budowane jest w ramach projektu Rozwój sieci tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013. Obecnie wprowadzany jest system zarządzania ruchem drogowym za 10,3 mln zł, informacji pasażerskiej za 4,5 mln zł i modernizowane są tramwaje za 7,1 mln zł. Cały projekt ma kosztować ponad 86 mln zł. Z Regionalnego Programu Operacyjnego dostaniemy ponad 42 mln zł dofinansowania.
Fot. Mikołaj Kuras / Agencja Wyborcza.pl
6 z 11
Nowe tramwaje z Pesy
Pierwsze dwa nowoczesne, pięcioczłonowe tramwaje przyjadą do Torunia we wrześniu 2014 r. MZK zamówił w bydgoskiej Pesie 12 niskopodłogowych składów. Połowa to tramwaje trzyczłonowe, reszta - pięcioczłonowe. Wszystkie będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, automaty biletowe i tablice elektroniczne z informacją o trasie przejazdu. Ostatni nowy tramwaj dojedzie do Torunia przed końcem września 2015 r. Za dostarczenie wszystkich Pesa dostanie 92,5 mln zł.
7 z 11
Sala koncertowa na Jordankach
Ta inwestycja nie zostanie skończona, ale zobaczymy już mury budowli, której projekt autorstwa Hiszpana Fernando Menisa, zebrał wiele laurów. . Budynek na zapleczu urzędu marszałkowskiego wznosi polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Mostostal Warszawa i Acciona Infrastructuras. Zainkasuje prawie 158 mln zł brutto (128,4 mln zł netto). Cena netto jest istotna, bo miasto buduje salę za pośrednictwem spółki, która może odliczyć sobie podatek VAT. Obiekt ma powstać w 25 miesięcy, czyli do lata 2015 r.
Gmach ma mieć m.in. dużą salę z widownią na mniej więcej 900 miejsc ze sceną, kanałem dla orkiestry i sceną plenerową oraz zapleczem scenicznym, małą salę z widownią na blisko 300 miejsc, pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne oraz parking na 185 samochodów.
8 z 11
Remont dworca głównego PKP
W nowym roku zacznie się gruntowna modernizacja zaniedbanego dworca PKP Toruń Główny. Pochłonie 43,5 mln zł, potrwa do lipca 2015 r., sfinansuje ją miasto. Do remontu pójdą cztery budynki. Główny obiekt doczeka się nowej elewacji oraz zmiany układu pomieszczeń. Na parterze i piętrze będzie więcej miejsc na sklepiki i bary. Do holu będzie można wjechać ruchomymi schodami lub windą dla niepełnosprawnych z przebudowanego przejścia podziemnego, które zostanie wydłużone do ul. Podgórskiej. W nim również znajdzie się miejsce na punkty usługowe i handlowe. Inne nowości to tzw. azyle chroniące przed złą pogodą podróżnych na peronach oraz elektroniczne tablice informacje o pociągach oraz komunikacji miejskiej. Na placu przed dworcem powstanie pętla autobusowa i parking.
Fot. Mikołaj Kuras / Agencja Wyborcza.pl
9 z 11
Trasa średnicowa
Wiosną pojedziemy pierwszym odcinkiem trasy średnicowej od ul. Grudziądzkiej do Szosy Chełmińskiej. Inwestycja będzie kosztowała około 40 mln zł, z czego firma Skanska dostanie 35,5 mln zł. Połowę kosztów miasto pokryje z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego. Za te pieniądze drogowcy budują trasę z dwoma pasami ruchu w każdą stronę wraz z poszerzeniami na skrzyżowaniach. Ułożą też chodniki, ścieżki rowerowe, kanalizację deszczową, sanitarną oraz ustawią oświetlenie. Przebudują skrzyżowania z istniejącymi ulicami oraz zmodernizują 300 m ul. Grudziądzkiej, 300 m Szosy Chełmińskiej w kierunku centrum wraz z krzyżówką z ul. Grunwaldzką oraz 120 m ul. Legionów. Wytyczą prawoskręty na wysokości ul. Kołłątaja, Małachowskiego i Wiązowej oraz ustawią trzy komplety sygnalizatorów świetlnych. Zbudują również trasę serwisową od strony cmentarza przy ul. Wybickiego, ułatwiającą dojazd i organizację pogrzebów. W nowym roku zacznie się też budowa drugiego fragmentu średnicówki od ul. Grudziądzkiej do Wschodniej.
Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
10 z 11
Trasa wschodnia z nowego mostu
Gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego za przeszło 2 mln zł zaprojektuje odcinek trasy wschodniej od pl. Daszyńskiego do ul. Grudziądzkiej. Kompletną dokumentację ma przygotować do jesieni 2015 r., ale już na początku kwietnia powinno pokazać koncepcję przyszłej drogi. Ma ona mieć m.in. dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, ulice dojazdowe, chodniki, oraz ścieżki rowerowe. Budowa, jeśli miasto zdobędzie dofinansowanie z Unii Europejskiej ma ruszyć w połowie 2016 r., a pierwsze samochody powinny wjechać na trasę dopiero w 2018 r. O kontrakt na projekt starało się sześć firm. Gdańszczanie złożyli najtańszą propozycję, opiewającą na 2 mln 73 tys.
11 z 11
Rozbudowa Atrium Copernicus
W 2014 r. powierzchnia handlowa Atrium Copernicus w Toruniu przy ul. Żółkiewskiego zwiększy się o 17 tys. m kw. Przybędzie ponad 55 nowych sklepów, punktów usługowych, restauracji i kawiarni. Łącznie w centrum będzie 1,4 tys. miejsc parkingowych. Koncepcję architektoniczną nowej części wykonała pracownia IMB ASYMETRIA, projekt wnętrz przygotowali architekci z biura BLUE Architektura. Projekt budowlany stworzyła pracownia architektoniczna Piotr Klecan Atelier. Obecnie całkowita powierzchnia centrum wynosi ponad 35 tys. m kw., z czego ponad 30 tys. m kw. przeznaczono na wynajem.
Wszystkie komentarze